07 april 2008

En nästan huvudlös historia

Rapport från en spyhink 15:

Detta är en ”nära döden”- upplevelse, som inträffade någon gång i början på sjuttiotalet och är en av dom få gånger som jag faktiskt trott att jag skulle dö.

Det var en helt vanlig, dag som min gode fader och jag skulle skjutsa hem en av mina kamrater RL, som av någon anledning jag har glömt befann sig hemma hos mig förmodligen kvarglömd efter nån fest eller nåt liknande.

Min fader hade vid denna tiden en Volkswagen typ 1 – 1500, som vi nu färdades i mot RL:s hem för att avlämna honom därstädes.

När vi nästan hade kommit fram till vår destination så kommer det en hjullastare av det lite större slaget skenande nedför en backe på en tvärgata. Farten är så hög att när föraren försöker styra ekipaget så börjar hela maskinen att jassa och sladda, vilket gör den helt okontrollerbar.

När så den skenande maskinen kommer ner till korsningen, går den naturligtvis inte att hejda, utan föraren dras åt vårat håll naturligtvis. Kanske för att undvika att välta men istället kommer han nu rakt emot den lilla Folkan som vi sitter i med last skopan c:a en halv meter över marken.

Tänk er att sitta i en liten fjuttbil och se detta vidunder komma emot en!

NU DÖR JAG!, tänkte jag. Vad dom andra två tänkte det vet jag inte men jag förmodar att det var något liknande.

Skopan var som tur var tillräckligt lågt hissad för att träffa huven på Folkan. Denna klämdes därför fast under skopan så att den stannade en bit in i vindrutan. Hade den varit någon decimeter högre hade han halshuggit åtminstone farsan och mig.

Det var tre stycken ganska knäsvaga herrar som klev ut ur den ramponerade Folkabubblan, för att beskåda förödelsen och för att tala några allvarsord med den minst lika darriga maskinföraren.

Den bilen kördes inte mer den dagen, men den reparerades förståss. Den vart dock aldrig riktigt bra så den byttes sedemera ut mot en annan bil av samma fabrikat, men annan modell.

Hur gick det då med kamraten RL jodå han lever och frodas fortfarande och har väl kommit över händelsen helskinnad tills jag nu påminner honom om den.

Sensmoral:
Skall du knuffas med en hjullastare - se till att du sitter i nåt större och tyngre.

MVH PD.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
eXTReMe Tracker