21 januari 2009

SAABlar i vårt lilla Folkhem!


Fristånde redaktionellt inlägg för en Spyhink 3:

Visst kan man ibland önska sej andra politiker än de man har. I vissa tider går det till och med att välja någon nästan passar in på den egna politiska profilen.

”Svensken tänker blått röstar rött och jobbar svart”, heter det ju. Tag exempelvis, den för tiden så uttjatade frågan om växthuseffekten och dess påverkan på klimatet. Den verkar i Svensk debatt vara nästan en helt nationell fråga. Med hjälp av tillräckligt dåligt underhållna vägar (billigare för staten) och högre skatter och avgifter ska bilisterna bonbas tillbaka till nära Stenåldernivå för att Kineser och Indier ska kunna få en levnadsstandard långt högre än vår. Inte ska vi väl missunna dessa folk ett gott liv.

Det är bara så att för min lilla enkla hjärna är det svårt att förstå hur 9 miljoner människor ska kunna göra någon reell skillnad för världens folk som uppgår till c:a 5 miljarder!!!. I EU lever cirka en halv miljard (500 miljoner alltså).

Vår folkspillra utgör alltså endast knappt 2 procent av EU eller ännu värre knappt 2 promille av världens folk. Nu när detta sagts lämnar vi dessa uppgifter åt läsaren för vidare begrundan.

Finanserna mår illa! De stackars bankerna går på knäna. De vägrar låna ut pengar vare sig till investeringar eller produktion än mindre till personer som vill byta upp sig eller rent av skaffa sej ett helt nytt boende. Redaktörn har själv varit i kontakt med sina gamla ”pålitliga långivare” de vill inte utvidga givna krediter eller ge nya lån ”just nu”. Det verkar vara ett väldigt långt obestämt utdraget nu som pågått i flera månader redan och inte verkar ha något synligt slut än.

Vad gör man när man står med ett beställt nytt kök (det gamla är sedan bostaden byggdes för 26 år sedan). Svar man suger på ramarna och tar av det lilla kapitalet som finns för oförutsedda utgifter. Alltså mycket felaktig hushållning. Vad händer om vi får en verkligt oförutsedd utgift. Nog om mina egna problem nu

Vad beror då finanskrisen på. Jo det lär vara så att vi är beroende av en omvärld (=USA) som inte förstått att ta tillräckliga säkerheter utan lånat ut till köp av boende til folk som saknat tillräcklig återbetalningsförmåga. Bolåneinstituten FannyMae och FreddieMac . banken LehmanBrothers…alla har de fått ta ner skylten eller se sig övertagna av den nordamerikanska unionens statsmakt. Det är inte roligt för en tillträdande president att taöver ett sådant råttbo som USAs finanser utgör. Hoppas han är realist.

Hur går det då för våra egna små folkhemsbyggare. Jo regeringen får mer lysande siffror ju mer krisen tilltar. Så sent som i december proklamerade tant Oloffson (c), att hon minsann inte kunde rädda SAAB och Volvo från en sannolik (önskad?) undergång. I dagarna har dock hennes egen statssekreterare lyckat få ett avtal som verkar kunna rädda SAAB ett tag genom att återigen bli mer fristående från GM. En förutsättning för svenska bilbranschen och en nödvändighet om försäljning av denna bils produktion från GM ska kunna bli av). EU-kommisonären, tant Wallström (själv uppvuxen i norrländska glesbyggden) verkar dåligt förstå all industri som inte använder vattenkraft från ännu outbyggda älvar. Några bilar bör inte byggas utom möjligen små (som man klär på sej) miljövänliga fordon. Mopedbil med elmotor kanske eller något ännu mer utopiskt. Kriser kan vara nyttiga rent evolutionrät är de en drivkraft både inom Ekologi och ekonomi.

Omställningar är bra men de får inte gå för fort då kan Dinosaurer dö ut. Våra företagsdinosurer Volvo LV, Scania och de utsålda personvagnsmärkena lider helvetets kval. De är dessvärre ”en av de stöttepelare som samhället vilar på” (Karl-Bertil Johnsson)…

Folkhemmet ja. Detta vackra begrepp som myntades av Sveriges under trettiotalet och krigets starke man PerAlbin (Hansson). En gtrind skåning med skorrande är som blev Stockholmare för att få närmare till kanslihuset. Han var statsminister under kriget då medpatienterna i folhemmets korridorer fick lära sig arbeta veta hut och att en svensk tiger.

(Copyright C Bertil Almquist sign Bertila)

Trettiotalet hade många likheter med våra dagar. Det var kris. Kreugerkrascher och påföljande misär med finansoro och börsfall.

Uti Bromma på Ålstensgatan stod ett nybyggt område klart för inflyttning. Men ingen vill flytta dit. Då fick Olle Engkvist, byggmästarkungen från Gävle, som byggt husen en idé.

Men det var ingen smart spindoktors förslag att produktplacera statsministern i ett funkisradhus i Ålsten. Det började med att hans gode vän Olle Engkvist, byggmästarkungen från Gävle, hörde av sig. Engkvist hade byggt radhusen i Ålsten, som ritades av Paul Hedqvist, och var på väg mot konkurs eftersom medelklassen som skulle köpa dem hade ont om pengar efter Krügerkraschen. Inom parentes sagt så finns det få hus som är så högt skattade som "Per Albin-husen", som de nu dubbats till ända in i mäklarannonserna, av medelklassen idag.

När Engkvist hörde av sig till Per Albin Hansson bodde statsministern i HSB-chefen Sven Wallanders hus på Valhallavägen i Stockholm. Engkvist erbjöd Per Albin och hans familj det finaste huset på gatan. Det enda med en rundel, dubbelt så stort som de andra. Och med två värmepumpar i källaren.

– Per Albin fick det till ett bra pris mot att han blev områdets affischnamn, säger Anders Isaksson.”

Citatet ovan från Sveriges Arkitekters webbplats

Det gick alltså bra under 30-talet att produktplacera biostadshus mha kända politiker trots tidens socialtistiska och nationaltistiska värderingar. Kan det möjligen gå bra nu i vår upplysta tid - trots liberalismens framfart?

Om vi antar att alla de människor i vårt som står i begrepp att köpa sej en ny eller bättre begagnad bil skulle välja SAAB istället för KIA och Toyota m fl. Om vi vidare antar att des om inte har råd att direkt handla ficka ett lån från staten med goda men rimliga villkor (2 procent över diskonto på 5 år). Skulle det då vara möjligt att vi fick behålla den nationalklenod som to m röstats fram som den bästa bilen av alla! Av vilka då? Jo personalen hos GM. Vilken modell det gällde jo 1950-års SAAB 92 – URSAABEN alltså!



..så för att få fart på försäljningen uppmanas härmed regeingens samtliga medlemmar i första hand och därefter all dess närmsta medarbetare i Regeringskansliet att snarast inhandla sig en splitter ny miljöbil från SAAB! Detta skulle till att börja med innebära över 4500 sålda SAABbilar.

Men dominoeffekterna skulle bli enorma. Varje medlem av partiapparaterna kring helgesndsholmen rattandes sin egen svenksbyggda SAAB.

Investeringen per person är endast 250 - 400 KSEK beroende på modell.


SAABlar vad det skulle göra nytta för sverige och dess anseende i världen!

/red



Kolla själv vilken SAAB-typ Du är!

(Jorå jag kör SAAB till vardags själv - och skulle gärna köpa en ny om jag bar hade råd)



1 kommentar:

  1. Alltså det skulle kunna fungera men jag är inte säker på om Moderater och Folkpartister vill köra Svenska bilar.

    Dom gillar nog märchssor och folkvagnar bättre ska Du se.
    Allt som är tyskt är ju bättre liksom.

    Kram
    /DolleMargan

    SvaraRadera

 
eXTReMe Tracker