15 januari 2009

Djur jag mött Nr 2: "Sture"


Rapport från en Spyhink 72:


En lite mer udda djurisk vän som jag har haft förmånen att bekanta mig med var Sture.

Sture var en skata och jag har ingen aning om det var en hane eller en hona men jag luta nog emot att det var en hona.

Emellertid hade flygfäet redan förlänats det namnet när jag en vårdag fick honom/henne av en granne som tänkt dräpa honom efter det att han hade raserat ett skatbo på grund av oljudet.

Nu hade han dock inte hjärta att dräpa det lilla livet så han kom till mig i stället och sa att du som ändå är lite konstig du kanske skulle kunna ta hand om den här. (visserligen använde han inte riktigt dom orden men det var nog det han menade)

Fågeln var nog bara ett par dagar gammal när han kom under mina vingars beskydd och till att börja med fick han bo i en kaninbur och matades med kattmat.

I början upplevde jag honom som ett stort rött hål som bara skrek efter mat.



Men dagarna gick och Sture växte upp och blev en ungfågel som satt på min axel var jag än gick.

Med tiden så tyckte jag att Sture nu nog hade blivit så stor att han kunde lära sig att flyga.

Och eftersom ingen annan flyglärare fanns tillhands föll den grannlaga uppgiften på mig.

Så en dag när det i mitt tycke rådde perfekt flygväder tog jag ut honom och kastade upp honom i luften.

Det visade sig att jag hade ställt mig för nära huset så det stackars djuret kraschade rakt in i väggen.

Nåväl eftersom inget annat än fågelns värdighet hade tagit skada gjordes raskt ett nytt försök den här gången på behörigt avstånd från möjliga hinder.

Det vart mest glidflygning i början men efter ungefär en vecka kunde han ta sina första stapplande flygturer i närområdet.

Det var min avsikt att Sture skulle bli en riktig skata och förenas med sina artfränder så jag försökte så gott det gick att uppfostra honom till en anständig fågel.

Grannarna hade nog jävligt roligt när jag låg i potatislandet och visade min unge adept hur man fångar mask.

Jag kan härmed vidimera att skator gillar blanka saker.

Vid ett tillfälle när jag skulle hjälpa en bekant med någon reparation av hans gamla bil var Sture där och försökte snatta dom blanka ringnycklarna.



Efter upprepade bortschasningar vart han purken och hoppade upp på förgasaren och sket rakt ner i den.

Så vart det då höst och det var dags för Sture att lämna boet.

Undan för undan minimerade jag mitt umgänge med honom till att börja med fick han flytta ut och sakta men säkert minskades matningen.

Den sista fysiska kontakten jag hade med honom var en kväll när jag kom hem från jobbet och Sture flög in genom takluckan och tiggde mat.

När han inte fick något flög han ut igen efter att ha lämnat ett "visitkort" på passagerarsätet.

Jag är helt säker på att Sture bosatte sig i utkanten av mina domäner och bildade familj med en annan skata.

Jag kände nämmeligen igen stilen han flög på han flög som en kråka.


Sensmoral: Liten duva släpper ofta stort lass


Er Djurvän PD




9 kommentarer:

  1. En sån enastående trevlig historia! Och sorglig! Klart att du känner igen gossen på flystilen det hade jag definitivt gjort. Har du uppfostrat fler djur?? I min fantasi kanjag se dig med allsköns unga adapter som du ihärdigt försöker lära vett och etikett!!
    undrar vart såna tankar kommer ifrån??

    SvaraRadera
  2. Märkligt! Jag skrev en kommentar här hos dig igår men den finns inte!!!???? What´s going on?

    SvaraRadera
  3. Jo du Pia det har funnits flera djur och en del av dom kommer att omnämnas här på bloggen
    Vad det gäller förseningarna av komentarer så beror det på att min stackars redaktör har alldeles för mycket att göra.
    Fortsätt att komentera dom kommer in lite sent ibland kanske men dock.
    Med hopp om din fortsatta förströelse PD.

    SvaraRadera
  4. Okej, jag ser fram emot fler djuranekdoter och annat förstås!!

    SvaraRadera
  5. När ska du skriva om Lakrits undrar hussen som är som alla andra hussar... Denna coola hund och hundar blir som sina hussar : )

    SvaraRadera
  6. Ja du Katinka jag gillar också Lakrits men han lever ju fortfarande så han kanske blir lite sur och välter kaffekoppen för mig om jag skriver om honom.
    PD.

    SvaraRadera
  7. Jasså Du skriver bara om döingar som inte blir sura va?

    /red

    SvaraRadera
  8. Jo du förstår Rille lille att eftersom dom flesta nekrologerna handlar om nån sorts dryga typer så ser jag det som min uppgift att skriva nekrologer om dom som är våra verkliga vänner.
    PD.

    SvaraRadera
  9. Nekrolog jämfört med Ekolog - kan vara det samma då båda torar omkring i jorden.
    Men om Du jämför Homofil och Nekrofil då?
    Var rotar dessa nånstans.

    Själv vill jag helst få göra rotavdrag men hur faan ska man kunna få det när man pröjsar byggarn svart.

    Hur som helst anser jag som vanligt att världen ligger ganska still och att skatter är bra när grannen betalar dem.

    /Rillarn alias redaktörn
    (Lille RillePille eller vad jag nu kallas)

    SvaraRadera

 
eXTReMe Tracker