21 december 2008

Jultradition Eller hur en gammal get blir ren


Rapport från en Spyhink 66:

Idag är det den trettonde december eller Lucia som ju av gammal tradition firas i det här landet med att ett antal spöklika unga damer med eld i håret står och gallhojtar på morgonen så det är lögn att sova för normalt funtade människor.

Dock är det ingen som stör mig i min slummer vilket jag uppskattar.
Alltnog detta får mig osökt att komma och tänka på våra jultraditioner och vad som där tillhör.
Dom flesta i detta kalla nordliga land har nog något som dom av gammal vana år efter år upprepar bara för att det är jul männen gör sin egen mumma och kvinnorna pyntar hemmet.
Även jag har en årligt återkommande ovana och det är julbadet vilket jag tänkte redogöra för här nedan.

Varje år några dagar före jul utför jag min årligt återkommande ritual och det vare sig det behövs eller inte.
Allra först måste jag begiva mig ut i stadens vimmel för att införskaffa ny klädnad vilket i sig är en sådan pärs att jag måste vila i några dagar efteråt.
Dagen för själva julbadet inleds med att jag intar något stärkande vilket oftast är i flytande form.

Sedan skalar jag av förra årets klädnad och stoppar i en säck som förslutes väl för vidare befordran till lämpligt ställe.
Ytterligare lite stärkande intages i väl avvägd dos.
Grönsåpa är ett lämpligt medel att använda vid den följande tvagningen som ju inte är annorlundare än alla andras fast det kanske tar lite längre tid.

För att förkorta nämnda tid något har jag börjat ta lite hjälp av tvenne effektiva hjälpmedel nämligen stålborste och tegelsten.



Efter avslutad tvagning intages lite mera stärkande medel medans min lekamen sakta torkar så att jag kan plåstra om dom ömtåligare delarna som inte tålde skrubbningen.

Därefter ikläder jag mig det nya årets skepnad och intar en förfriskning.

Sensmoral: Dirty old men needs more beer.

Er i själen alltid rene PD

4 kommentarer:

  1. Jag försöker komma på hur man kan rena sig med hjälp av en tegelsten. Slår man den i huvudet eller? För det är väl inte pimpsten som åsyftas?
    Jag får också associationer till den tecknade serien med en stenåldersfamilj, som lärde sig att bada bastu. Nu minns jag inte vad den hette, det var inte Flintstones, utan den svenska motsvarigheten med pappa Ben och mamma knota. Hur som helst tvagade de sig också om vintern och doppade sig därefter i en vak. Men då blir det ju mer späkning än njutning.
    Ha en skön midvinterblot!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det ser ut som en cylindrisk ölburk men om charlie tor det är en tegelsten så visst. Numera kan man ju inte veta vilken form grejerna har heller...
    Vad gäller serien så var det säkert Bertil Almquists (sign: BERTILA): Barna Hedenhös. EN serie som i mitt tycke var betydligt bättre än Hanna-Barberas serier.

    Undantaget alla de avsnitt av kortfilmer med Kalle och Musse m fl som joseph Barbera producerade åt Disney förstås.

    SvaraRadera
  3. Jo du förstår pimpsten är för fisit du vet funkar det inte med en hammare ta en slägga.
    Barna hedenhös hette stenålders historien.
    PD.

    SvaraRadera
  4. Exakt, Hedenhös hette de. Ja, den var skoj. Och nog ser PD lite ut som pappa Ben, lika hårig i alla fall.
    Men i sluthälsningen i min förra kommentar döljer sig ännu en undermedveten koppling, som jag kom på efteråt. Har ni sett den gigantiska målningen Midvinterblot av Carl Larsson. Nå, den föreställer i alla fall en ceremoni, där en skäggig sveahövding själv låter offra sig för att få bättre skördar i framtiden. Men först badar han sig och på tavlan står han skär och fin och torkar sig med badlakanet. Före själva offrandet.
    Tänk er att vår finansminister eller kanske jordbruksministern skulle göra nåt sånt.
    Nej, det verkar ju inte klokt. För bättre skördar? Har man inte bröd får man väl äta limpa, som man säger.

    SvaraRadera

 
eXTReMe Tracker