16 december 2008

Folkhem, My Ass! - eller kan man stämma kommunen?


Rapport för en Spyhink 65:

Jag känner mig som den siste idioten visserligen är jag en dåre men idiot? Jag har nu helt förlorat hoppet om mänskligheten det finns ingen empati längre. Jag läste en morgon i tidningen metro läsa om dom utslagnas fortsatta öden och äventyr i folkhemmet Sverige. Och inte helt förvånande hade dom nu ånyo blivit bortkörda ifrån den soptipp som kommunens ansvariga tyckte var en mycket lämpligare plats (s
er ni symboliken) än det nedlagda industriområde som dom valt själva. Nu var det dom "fina" grannarna i närområdet som klagade över det olidliga i att behöva bo grannar med något så förfärligt som ett gäng hemlösa (soptippen däremot sa dom inget om). Jag kan bara hoppas att det "bättre" folket sätter julskinkan i halsen när dom sitter i sina varma och ombonade bostäder och övertrumfar varandra i onödiga julklappar.
Nu kommer vi till det som verkligen upprör mig och får mig att känna mig som en naiv idiot. När vi samma morgon diskuterade det hjärtlösa i ovanstående berättade en av mina kollegor att han kvällen innan på TV programmet Insider sett något som i mitt tycke var om möjligt ändå värre. Det handlade om en ung mamma bara arton år gammal som hade blivit utredd av dom sociala myndigheterna i skärholmen huruvida hon var lämplig som vårdnadshavare av sitt lilla barn eller inte. Under utredningstiden ordnades det med bostad åt flickan och barnet men när utredningen var klar och faktiskt visade att hon var kapabel till att ta hand om sitt barn sparkades hon ut i snön. Alltså det är i Sverige år 2008 man tror inte att det är sant. Jag får en obehaglig känsla av att socialkärringarna vill att hon ska misslyckas och det är inte elakt det är grymt. Flickan är i mina ögon själv bara ett barn och jag tycker nog att hon hade behövt en lite bättre start i livet än detta. Inte ens Kommandoran i Lönneberga var så grym hon må ha ätit upp dom fattigas mat men hon sparkade iallafall inte ut dom och till hennes försvar kan sägas att hon levde i misär själv. Jag hoppas att berörda socialarbetare sätter julskinkan i halsen dom med om inte annat är jag mer än villig att hjälpa dom med det. Folkhemmet existerar inte längre. Nu gäller sköt dig själv och skit i andra. Vill vi att det ska vara så?

Sensmoral:
Kan man stämma kommuner för förargelseväckande beteende? Jag vart iallafall skit förbannad.


Eder ilskne PD

___________________________________________________________________

Var tvungen kasta in ett skåpgammalt inlägg.
Det är dock fortfarande lika aktuellt som när det skrevs.

Passa gärna på att kolla in den senaste länken under "Dagens blogg" ute i högerspalten.

/red

2 kommentarer:

  1. Var tvungen kast in ett något skåpgammalt inlägg. Det är dock fortfarande lika aktuellt som när det skrevs.

    Passa gärna på att kolla in den senaste länken under "Dagens blogg" ute i högerspalten.

    mvh
    /redaktören

    SvaraRadera
  2. Sent ska syndaren vakna.
    PD.

    SvaraRadera

 
eXTReMe Tracker