23 juni 2008

En dag i solen - eller vem drog ur proppen?



Rapport från en spyhink 40:


I dag lördag den sjunde juni (2008), har jag tillsammans med mina söner varit och beskådat något så politiskt okorrekt som en motortävling.

Det hela började med att jag för några dagar sedan fick ett telefonsamtal ifrån min gode vän AL som har en son som ägnar sig åt att försöka att med båt ta sig över mållinjen före sina konkurrenter i nåt slags tävling som indelas i olika heat och den som efter tävlingsdagens olika strapatser har den statistiskt bästa placeringen efter sagda heat vinner om inte en massa pengar så åtminstone äran.

Har man sedan under en säsong placerat sig tillräckligt hyggligt i alla dom olika tävlingarna så kan man liksom bli svensk mästare i sin klass.

Förra året blev GL alltså sonen till AL svensk mästare i sin klass dock inte utan en massa tjafs och andra otrevligheter men det var fajt till den allra sista mållinjen så närmsta konkurrenten var jävligt vass han med men tillslut avgick lille GL med segern.

Nu är det nytt år och ny båt med ny motor därav samtalet ifrån AL.

Det går inte lika fort som förra året säger han upphetsat och hoppas att jag skall kunna trolla och uttala nån sorts hokus pokus för att få det att gå bättre.

Till saken hör naturligtvis att jag i all enkelhet pillade lite med pojkens propeller under förra säsongen vilket kanske möjligen bidrog till att han klättrade i statistiken och därmed slutligen lyckades att ta hem mästerskapet men det är många parametrar som skall stämma så det var nog mer ett bra samarbete och en jävligt duktig chaufför som grejade det.

Så jag sa helt sonika att vi får väl se efter första rejset hur han ligger till i tabellen skillnaden var ju inte så stor och jag har aldrig riktigt kunnat med dom här moderna "gps-arna" eftersom dom mäter farten över grund och inte farten genom vattnet det är nämmeligen en viss skillnad där.

Så kom då dagen "D" för säsongens första rejs och jag satte mig på min moped och gasade ut till grisslinge havsbad för att tillsammans med mina söner som åkte med buss åse begivenheterna på plats och under vad vi hoppades angenäma former.

Det började riktigt bra faktiskt.

Vi hade trevligt där på stranden medans vi väntade på att själva huvud aktiviteterna skulle ta sin början och dividerade om ditt och datt kanske lite väl mycket faktiskt skulle det visa sig.

För straxt innan start av det första heatet i lille GLs klass så tyckte GL att han vart väldigt våt om fötterna så han tog beslutet att skyndsamt återvända till depå för att åtgärda problemet.

Det var det klassiska ni vet det där som alla har hört talas om "nån" hade glömt att skruva i dyviken med känt resultat.

Så medans det övriga fältet drog iväg fick lille GL titta på medans vattnet så sakteliga tömdes ur hans egen båt.

OK nästa heat fick han en ganska bra start och hade egentligen inga problem med att hävda sig tills han hoppar lite i några vågor och tekniska problem uppstår med motorupphängningen vilket resulterar i att han ånyo får bryta.

Kloka huvuden slås ihop och vi kommer fram till en trolig orsak som jag av rent team tekniska skäl inte går in på närmare här.

Nästa heat går bättre men det blir "bara" en fjärde placering så nya konferenser inleds och den tidigare riggningen som ställde till problem i det andra heatet återställs dock med vissa modifieringar som även dom är hemliga men helt legala enligt regelboken.

Fjärde heatet ja då vinner han så det där med att båten inte gick så bra det får man väl anse att det bara var en idrottsfarsas värsta mardröm.

Själv tycker jag att pojken gjorde bra ifrån sig utefter dom förhållandena som rådde och defakto vann sitt heat när grejerna höll och funkade som dom skulle så jo vi ska nog samarbeta i år också med lite pill på hans propellrar för det är ju så att kan man få det att gå lite bättre så måste man naturligtvis prova det eller hur.

Och här skulle ju denna lilla anekdot vara slut tycker ni det tycker faktiskt jag också men...

Det kommer nu att finnas en viss risk för att jag kan upplevas som gnällig men det tar jag i sådana fall hör här så förstår ni.

På platsen för detta evenemang finns ett värdshus (dom kallar det så själva) där man tycker att det skulle vara perfekt att uppfylla sina rent kroppsliga behov av mat och dryck allra helst eftersom stället har en uteplats som vetter mot själva anledningen till besöket så att säga.

Det är tur för dom att jag inte är representant för Guide Rouge (tidigare guide Michelin), för nån stjärna hade dom inte fått möjligen bara ett svart hål.

Om man hamnar på ett ställe där ölen håller "Stureplanspriser" så tycker man att man kan förvänta sig en viss nivå på både själva lokaliteten som personalen.

Jag kanske är dum eller bara gammaldags men jag tycker att kostar biran (som dessutom var ynkligt små) femti spänn styck så kan man förvänta sig att även själva lokalen där man gör sig av med restavfallet borde hålla en viss standard.

Fy fan vad snuskigt det låg till och med begagnat dasspapper i korridoren det var faktiskt så jävla vidrigt så att jag föredrog att pissa utanför stället och jag är ändå van vid både ett och annat.

Sen är det så att jag inbillar mig i min enfald att man utan tjafs skall få in det man faktiskt beställer men nej då har kocken plötsligt synpunkter på hur rå en råbiff får vara vafan det hörs ju på namnet eller har jag fel där också.

Genomstekta blodiga biffar är även det en av ställets specialiteter beställer man blodigt så menar man det eller har jag missat nåt nu igen.

Nåväl efter ett visst besvär så kunde våra i mitt tycke rimliga krav effektueras och maten kunde avätas i lugn och ro tills.

Jag ber om notan samtidigt som jag ber om en omgång öl till till mig och mina söner vad tror ni att jag får höra då?

Notan kan ni få men ni får inga mera öl.

Varför då?, frågar jag hövligt.

Om man redan har druckit trettio öl så kan man inte få flera säger då den lilla servitrisen som knappt har slutat skolan näbbigt.

Alltså nu hade vi faktiskt bara druckit tjugosju bira på tre man (dessutom löjligt små sådana) man undrar vi hade inte på något sätt uppträtt störande så min slutsats blir att ska du äta där ät det som serveras och håll käft annars blir personalen purken så det är uppenbarligen bättre att du blir purken.

Jag är alldeles för gammal för att bråka dessutom hade jag ju mina barn med mig så jag pröjsade och gav även rundlig dricks men jag förklarade att nån mera sittning på det stället skulle det inte bli.

Sensmoral:

Man får dra det ena från det andra och glädjas åt det lilla

Eder numera jävligt

uppbrände PD





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
eXTReMe Tracker