13 november 2008

Sopor eller inte - döm själv

Rapport från en Sophink?!
- Nej från en Spyhink 57:


I dag vart jag så där upprörd igen när jag satt och läste
gratistidningen vid morgonkaffet. Där kunde man läsa att personalen på en Lidlbutik förgiftar matvarorna som har gått över tiden och måste kastas eftersom de inte går att sälja. Vart det för mycket råttor kan man undra? Men nej då. Däremot brukar stadens obemedlade hemlösa hitta ett och annat som dom kan smörja kråset med och så kan det ju inte gå till. Dom får väl handla mat som alla andra. Det är ett sätt att resonera som jag tycker är direkt elakt och tyder på en sällsynt inskränkt människosyn. Visst jag vet att somliga hemlösa skräpar ner och ställer till det men kunde man inte tänka sig en lite annorlunda lösning? Jag skall härmed redovisa två annorlunda lösningar. Ett sätt är att man helt enkelt delar ut utgången men tjänlig föda vid bakdörren vid någon lämplig tidpunkt som passar både butiken och dom hemlösa. Ett annat sätt är att ringa hednamissionen för att komma och hämta och sedan dela ut det till behövande. På så sätt spar ju butiken faktiskt pengar eftersom det blir mindre avfall att deponera på soptippen. Det blir nog i slutändan lite bättre för miljön som vi ju alla är beroende av. Nu tror ju jag att Lidl skiter fullständigt i vad jag tycker men en sak är helt klart att där handlar inte jag hädan efter. Det föreslår jag att du inte gör heller det finns andra affärer. Så varför inte välja en butik med lite human inställning i stället.

Sensmoral:
Imorgon kanske det är du som har hamnat utanför samhället.

Er alltid lika empatiska PD


(En ganska oLIDLig historia.)
/red

Läs själva nyheten




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
eXTReMe Tracker