29 november 2008

Det lilla huset på prärien - eller en resa i västerled




Rapport från en Spyhink 62:


Nu har jag varit ute och rört på mig igen närmare bestämt till västgötaslätten där lille TD har slagit ner sina bopålar och jag tyckte att en liten visit kunde
vara i sin ordning. Så jag anträdde min resa genom att embarkera diligensen ( X2000 ) som avgick ifrån Stockholms central och några timmar senare endast obetydligt försenad stannade den vid centralen i Vara kommun. Därifrån fick man leta sig ut genom ensilaget till en liten by som jag redan har glömt namnet på. Så vandrade man då runt där ute på bystan och letade efter något som skulle kunna stämma in på TD:s beskrivning men det första huset som jag tittade in i var fel så jag fick leta vidare.

Och efter att jag sänkt mina anspråk en smula hittade jag rätt.

Jag fick ett mottagande som i alla avseenden passar en man med min bakgrund men jag trängde mig på ändå min vana trogen.

Dagen hade varit ansträngande med resa och allt så jag gjorde kväll ganska tidigt för att kunna möta nästa dags strapatser pigg och utvilad.
Nästa
morgon väcks jag av TD som hunnit anamma dom lantliga vanorna med tidiga mornar så han hade kaffet klart och det var bara att ta seden dit man kommit och hasa sig ur lopplådan för att sörpla kaffe med värdfolket. November månad inbjuder ju inte direkt till några omfattande utomhusaktiviteter så TD och jag lyckades övertala TD:S moatjé M att skjutsa oss in till civilisationen för att spela bowling.


Bowling är en trevlig sysselsättning en råkall och regnig dag man kan vara inne och dricka öl medans man kastar klot omkring sig och det blir bara roligare och roligare vartefter ölen konsumeras. Jag fick naturligtvis se mig besegrad men ölen var god så det jämnade ju ut sig och alla var nöjda och glada. Nästa dag var det dags att åter sätta sig i diligensen och anträda hemresan. Vilken även den gick bra med endast obetydlig försening. Båten (bostaden) flöt fortfarande när jag kom hem vilket jag ser som något positivt det med.

Sensmoral:
Man blir en berest man när ynglen flyttar ut och bosätter sig utsocknes ( London och Vara )


Eder numera hemskt i benen trötte PD



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
eXTReMe Tracker