26 maj 2009

Visst är det konstigt ändå?



Rapport för en spyhink 90:

Härom dagen när jag njöt av det vackra vädret från mitt nya akterdäck såg jag att någon spejade intresserat åt mitt håll från den andra sidan av det lilla sundet som jag ligger vid.
Vad kan nu detta vara tänkte jag och började själv ivrigt spana fast i motsatt riktning så att säga.
Det föreföll som att personen ifråga var någon sorts konstnär som då följaktligen försökte avbilda den i mitt tycke vackra utsikten åt mitt håll.

Jag vart ju naturligtvis nyfiken så jag grenslade mitt fordon och åkte runt för att beskåda det konstnärliga arbetet.

Där på den andra stranden fick jag så förmånen att störa den skapande konstnärinnan Daga Wennerström.
Hon var just i färd med att avbilda båtarna på det lilla varvet som jag huserar vid så naturligtvis blev jag nyfiken på hur det kunde ta sig ut genom konstnärens ögon.


Jag är en enkel man med inte alltför vidlyftiga ambitioner att förstå mig på konst men jag tyckte att det såg trevligt ut så jag tog ett fotografi av samma motiv så att mina läsare också skall förstå vad det föreställer.



Nå vi kom att Samspråka en stund om motivet och om konst i allmänhet och eftersom jag gillade det jag såg så frågade jag om hon möjligen inte kunde förfärdiga något liknande åt mig.
Jodå det kunde hon visst det och påföljande dag kom hon med tre olika varianter av samma motiv som jag fick välja bland.

Jag valde den som ni kan se här ovan och nu hänger den hemma hos mig.
Det kommer den visserligen att göra hos fyrtionio andra personer också men min är i alla fall nummer ett av femtio stycken vilket kanske mina eventuella barnbarn kan ha glädje av i framtiden.
Så nu ska jag gå på vernissage och frottera mig med den övriga kultureliten.
Om du vill gå du med så kommer adressen här.




Och konstnären hittar du här.



Sensmoral:
Skönheten sitter i betraktarens öga.


Er konstige PD

8 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt PD!
    Från en damernas riddare till mecenat och konstivrare bara sådäär.
    Fast det det är klart -
    det var ju faktiskt en konstnärinna.

    /red

    SvaraRadera
  3. Rillaren.
    Nu ska du inte vara spydig.
    Du vet väl att jag alltid har varit intresserad av kultur.
    Särskilt jästa kulturer.
    PD.

    SvaraRadera
  4. Vem är egentigen spydig - mear Du att konsttanten skulle vara på jäsning?

    Öh!

    SvaraRadera
  5. Nej det menar jag inte.
    Jag menar naturligtvis drickbara jästa varor.
    Det är ju nästan det enda man klarar av nu för tiden.
    PD.

    SvaraRadera
  6. Tant!!!!! Det var det dj.... (apropå kommentar från RallyRille alltså)intressant med en intro till bloggvärlden, nu till själva bloginlägget! urbra! och jag känner mig hedrad och hoppas att många kommer till min utställning skriver punkaren :'-), Daga Wennerström

    SvaraRadera
  7. Jo du Daga du är välan lika mycket tant som jag är gubbe.
    Bry dig inte om Rally Rille han är bara avundsjuk på min nya tavla.
    PD.

    SvaraRadera
  8. Du ska inte ta vid dej personligen Daga!

    Enligt min lilla förtvinade och okonstlade hjärna så föds alltså Tanter som tanter medan Gossar aldrig blir vuxna ens.

    Rilertrillaren

    SvaraRadera

 
eXTReMe Tracker