17 augusti 2008

En resa i tid och rum eller bara ett kärt återseende



Rapport från en spyhink 50:

För nå´n månad sedan fick jag ett telefonsamtal som först gjorde mig en smula förbryllad men senare vart efter samtalet pågick gjorde mig väldigt glad till sinnes.


Det var en gammal vapendragare som jag inte hade sett på fyrtio år som hade lyckats leta rätt på mig genom diverse outgrundliga omvägar och således befinner sig talandes i min telefon och undrar om jag hör vem det är.

Naturligtvis hörde jag inte det men jag spelade med och höll god min tills han avslöjade sig och talade om vem han var.

Det var LH min gamle kamrat som jag träffade första gången på väg till den allra första dagen i skolan och det visade sig att vi skulle bli klasskompisar så naturligtvis vart vi oskiljaktliga under några år efter det.

Tiderna förändras och det gjorde även vi så nå´nstans i femtonårsåldern förlorade vi varandra och alla kontakter flöt ut i sanden - tills, han plötsligt en dag ringer och undrar om jag hör vem han är.


Naturligtvis tyckte vi att det skulle vara på sin plats för ett litet återseende och storsint so
m han är så bjöd han in mig till sitt hem i en liten idyllisk kommun vid mälarens strand och vem kan nobba till det inte jag i alla fall (som jag har sagt tidigare så kommer jag om jag blir inbjuden).

Jag har noterat att väldigt många människor har klagat på SJ den senaste tiden.
Visserligen åker jag tåg väldigt sällan det var väl sådär trettio år sen sist så jag hade mina dubier men jag vart faktiskt positivt överraskad för en gångs skull.
Det var bekvämt förhållandevis snabbt och dessutom tyckte jag att det var billigt i motsats till vad man kan läsa om i pressen så jag var helt nöjd med tågresan dit.


Nåväl när jag steg av tåget och började min vandring emot utgången så ser jag på långt håll min gamle vän han såg ut precis som jag mindes honom fast vart efter jag närmade mig så insåg jag att även han hade blivit en smula äldre.

Det visade sig att han hade tagit sig vidare genom livet via diverse irrgångar och numera var en högt aktad medlem i samhället till skillnad ifrån undertecknad.

Och i egenskap av att han var nån sorts direktör eller nåt liknande så fick jag en grundlig rundvandring på hans nuvarande verksamhetsfält vilket inkluderade allt från kontor till verkstäder.


Kontor har jag aldrig förstått mig på men verkstäderna det var imponerande och en del av personalen tog sig tid att förklara hur det gick till för en liten enkel smed så jag gick därifrån med en lite bättre insikt om hur det fungerar i deras vardagliga nit och det är jag djupt tacksam för.


Han har en storsint hustru den där LH så hon höll god min och stod ut med sällskapet dom dagar som jag var där trots att vi ägnade oss åt diverse manliga aktiviteter som öldrickande och anekdot berättande heder åt en sådan kvinna (jag har upplevt motsatsen så jag vet vad jag talar om).
Nåväl allt har en ände så även min lilla utflykt till LH:s residens så på söndagen vart det hemresa.

Jag tänker inte påstå att det gick lika friktionsfritt som ditresan men alla som nån gång har åtnjutit SL:s service skulle nog tycka att det var en tämmeligen behaglig resa dom också så det snackas mycket strunt om SJ frågan är om det inte bara handlar om att folk är jävligt bortskämda och skriker i högan sky så fort dom stöter på patrull (jag kanske hade tur men jag har rest land och rike runt i gamla bilar och fått lära mig att ha tålamod med tingens ordning).

Till detta vill jag bara tillägga att det naturligtvis måste bli lite oftare som jag träffar min gamle vän LH så vem vet fortsättning kanske följer.

Sensmoral:
Bara för att du inte har hört ifrån någon så behöver det inte betyda att vederbörande är förlorad.


Er nyfunne vän
PD

1 kommentar:

  1. Även om inlägget är gammalt så måste jag bara kommentera denna underbara anekdot! Det lät som ni hade härliga dagar och fann den gamla kontakten, så att säga. Jag tror att det ibland är det som skrämmer oss från att höra av oss till "Di gamle". Tänk om vi inte har nåt att säga?? Ja du vet vad jag menar! Dumt! Javisst men såna är vi oftast. Jag skall snart kontakta min gamla väninna så får vi se vad som händer!? Din sensmoral är underbar,förresten!

    SvaraRadera

 
eXTReMe Tracker