22 april 2010

PD på internationellt russindisco

Rapport från en Spyhink 107:

För ett par månader sedan var företaget som jag är verksam vid på sin årliga konferensresa.Tidigare år har vi varit i fjällen och tumlat runt i snön men i år ville vi prova något annat.
Så i år föll valet på en kryssning inte i Karibien kanske men väl på Ålands hav.
Den anrika gamla före detta ångbåten Birjer Jarl (för övrigt årsbarn med mig) skulle få äran av att frakta oss över Ålands hav fram och tillbaka under vår konferens och rekreations resa.
Efter att vi fått trängas i ett minst sagt överfullt väntrum kom vi så ombord på det stolta fartyget där det fortfarande vilade en aura av fartyg och inte som på dom moderna containrarna en känsla av plast och galleria.
Vi hade ett eget konferens rum hela resan där vi kunde gå igenom dom olika punkterna i vår
dagordning i lugn och ro medans fartygets övriga gäster roade sig av hjärtans lust.

Efter att vi hade suttit och konfererat en stund var det dags att gå till matsalen och ta del av dom kulinariska lockelserna som stod uppdukade på buffén.Det smakade bra kan jag säga och serveringspersonalen kutade benen av sig i sin iver att få efterkomma våra önskningar om lämpliga drycker att skölja ner maten med.


När utfodringen så var överstånden var det fria aktiviteter som stod på programmet och av någon anledning valde alla att förlägga dessa till baren.
I baren var det full rulle och eftersom vinter os pågick stod det en stor tv påslagen och visade sändningar från nämnda evenemang vilket ett flertal av gästerna följde med stort intresse.
Det där begriper jag inte varför glo på tv när man är på galej då kan man ju lika gärna sitta hemma. Vi andra däremot roade oss på mera vedertaget vis med intagande av förfriskningar och mingel. Och själv tog jag till och med en svängom med företagets VD.

Fram på nattkröken när promillehalten hade ökat betydligt satt vi några stycken herrar vid ett bord och av någon anledning kom samtalet in på politik.
Man ska inte diskutera politik när man har druckit är en devis som bevisades när en av diskussionsdeltagarna efter att hans argument började tryta och min diplomatiska läggning fick ge vika för mera direkta verbala angrepp på hans uppfattning om hur världen borde te sig.
Som vanligt hade han bara några inlärda floskler att tjata om och när jag bad honom att utveckla sina åsikter mer konkret började han ju bara att rapa om samma sak igen.
Det går inte att ha en dialog med någon som bara håller en monolog så sinnet rann på mig och jag upplyste honom om vad jag tyckte om hans åsikter och hans bidrags beroende på ett tämmeligen onyanserat sätt.
Då ville han slåss och även det var jag ju tvungen att kommentera enär jag tyckte att om man är för sjuklig för att arbeta hur fan ska man då kunna ta ett nappatag med en smed.

Det blev ingen fajt hans vänner ledde bort honom och jag kunde återgå till mera angenäma sysslor.

Sensmoral: Det kanske inte bara var sjösjuka jag led av dan efter.

Er PD


3 kommentarer:

  1. Ha ha nää man ska inte försöka slåss med en smed, eller hovslagare för den delen.
    Man brukar lättast känna igen dem på underarmarna. Eller i hovslagarens fall, en svag doft av tjärdrev. Hmm ja ett tips till klena personer som råkar skövla av sig i klaveret, gå och ställ er bakom en smed.
    Kram Tini tut

    SvaraRadera
  2. Mja nu var ju den unge sjukbidragsberoende dilletanten betydligt friskare än den gamle lungsjuke smeden så utgången var inte helt given.
    Fast du får gärna gömma dig bakom mig i alla fall om du retar någon.
    PD.

    SvaraRadera
  3. Ja min förmåga att skövla av sig i klaveret är ganska god.
    Försökte skicka en länk bild, men det blev nog kaos.
    Har länkat och undrade om det var ok?
    Kram Tini tut

    SvaraRadera

 
eXTReMe Tracker