22 februari 2010

Snillet spekulerar

Rapport från en Spyhink 105:

Det har varit en kall vinter - faktiskt kallare än vanligt.
Och när det är som kallast så stiger som av en händelse priset på energi till uppvärmningen av min enkla boning.

Jag eldar med eldningsolja i min panna och när det är så här kallt måste jag även stötta upp med
några extra elradiatorer.Det blir dyrt för en redan fattig man.
Så jag satte mig ner och funderade över om det fanns något bra och billigt substitut för el och olja.

Elda med ved
Det skall ju vara på modet förnyelsebar energi som det är.
Men jag tror inte att det skulle vara så populärt om jag började fälla träd i det närbelägna grönområdet.
Bergvärme
Är ett alternativ som också känns en smula fel enär det är så där en tre meter vatten ner
till berget från min bostad.

Luftvärmepump
Det ska ju vara bra men grannens dito frös när det var som kallast runt nyåret så han fick tina den med dyr elektricitet.

Men så kom jag på att jag hört talas om något som skulle vara effektivt som tusan och dessutom i princip gratis.

Global uppvärmning.
Med det skulle man kunna tina glaciärer på bara några år för att inte tala om att man skulle kunna
höja temperaturen i hela världen utan att ens behöva investera i någon dyr och invecklad anläggning.
Men det visade sig ju såklart att det bara var båg och falsk marknadsföring alldeles för bra för att vara sant.

Så jag får väl beställa ett par kubik eldningsolja till i alla fall och fortsätta som vanligt.

Sensmoral: Allting går att sälja med mördande reklam.

Eder i kylan påpälsade PD.



Alternativ Sensmoral: Allting går som på räls - utom SJ
/red


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
eXTReMe Tracker