25 december 2009

Snyltandet - en jultradition : 2


Rapport från en spyhink 101:

Det lackar mot jul och i samband med det brukar det förekomma diverse traditioner som upprepas årligen.
Jag har tidigare redogjort för julbadet så här följer en annan liten årligen återkommande tradition.
"SNYLTANDET".
Om man som jag är ensamstående utan dom mest basala kunskaperna i matlagning så kan julen lätt bli lite påver.
För att få uppleva dom kulinariska höjdpunkterna som förekommer vid denna tid på året kan man välja mellan diverse olika alternativ.
Ett är att skaffa sig en hushållerska som kan röra ihop dessa läckerheter.
Men det innebär diverse andra olägenheter så det alternativet väljer jag nog bort.
Ett annat är att man går på krogen och frossar i den julmat som kan erbjudas där.
Men med tanke på dyrtider och ekonomisk kris så faller det alternativet bort det med.

Då återstår det av mig till fulländning utvecklade tredje alternativet att objuden nässla mig in hos vänner och bekanta när dom ska till att smörja kråset med julens alla små läckerheter.
Det går ju inte att bara klampa in och fråga vad det blir för mat.
Nej här krävs det en smula finess om det ska lyckas.
Noggrann planering är A och O om det skall lyckas att snika åt sig av omgivningens överflöd.
I god tid före attacken, helst flera dagar före, är det lämpligt att man lånar någon mojäng av det tilltänkta offret. Det kan vara vad som helst från borrmaskin till en kopp socker.
Pengar är dock ingen bra ide eftersom dom tenderar att ta slut och då har man ju inget att lämna igen.
Sedan är det bara att välja en lämplig tidpunkt så att man dyker upp mitt i maten.
Då står man där och ser oskyldig ut och säger "Oj sitter ni och äter det var inte meningen. Ska jag komma tillbaka senare?".

I dom flesta fall blir man ju naturligtvis inbjuden att ta del av bordets håvor för vem vill väl verka ogästvänlig till jul.
Det är dock säkrast att man besöker någon annan nästa jul för att det inte ska verka misstänkt.
Sensmoral: Delad njutning dubbel njutning.

Eder utstuderade
PD


Bilden förställer bostadens utsikt på julaftonens morgon 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
eXTReMe Tracker