22 februari 2009

KOL inte så COOL


Rapport från en spyhink 81:


En dag när jag satt och tömde några bägare tillsammans med min yngste son TD så kom vi in på arbetsmiljö i allmänhet och dammig sådan i synnerhet.

Jag var tolv år gammal när jag började ösa grus i lastrummet på MFA och sen dess har jag hållit till där det dammar och ryker till och från under mitt yrkesverksamma liv för att inte tala om allt som bullrar också.

Till det har jag naturligtvis rökt också sedan jag var tretton till fyrtiofemårsåldern ungefär när jag kom på att det gick lika bra med snus.

Jag försökte förklara för honom att det inte är så lämpligt att hålla på med detta, om man inte använder lämplig skyddsutrustning för att förhindra att man drar ner skit i lungorna.

Problemet är tyckte vi båda att om det redan är svettigt och varmt så blir det bara ändå värre om man dessutom arbetar med munskydd.



När jag var ung löste man det problemet med att helt enkelt skita i munskydd det var ju i alla fall bara till för tjejer och eftersom man tyckte att man var en riktig man så behövdes det inte dylika tingestar samma sak med bullerskydd och allt annat som bara var i vägen.



Idag så löser man tydligen problemet med att använda dyra och exklusiva slipmaskiner med inbyggd dammsugare så att minimalt med damm skall hamna i lungorna.



Att han på mornarna harklar upp slembollar med damm måste väl betyda att det inte funkar så bra i alla fall.

Då säger fadern till sonen; Var rädd om dig använd munskydd så du inte hamnar i samma sits som jag!

Jamen jag skall ju inte hålla på med det så länge till så det gör nog inget, blir svaret.

Då står vi där igen skulle jag vilja säga.

Den gamle som har facit i hand och den unge som tror att han är odödlig och förmodligen kommer att ha svårt att få luft han med när han blir äldre och först då inser att den gamle hade rätt.






Sensmoral:

Var rädd om dig ingen annan är det.


Er erfarne

PD



Läs om KOL

Mer om KOL

Mer om Tobak


Enligt Sokrates måste varje generation göra sina egna misstag. Men detta behöver inte innebära att stänga ute allt som äldre redan vet!

För att lätta upp detta extremt grå och seriösa inslag har jag redaktionen dristat sig lägga in ett litet ljudklipp från Statsradion.

Det är vårt realtivt nya radarpar Mia och Klara. Ett slags modernt Hasse&Tage - fast med snippor mellan benen i stället alltså.

Känsliga läsare av Hinken - om dylika existerar - ombeds helt förbigå detta inslag.

/red

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
eXTReMe Tracker